15 Ağustos 2012

FINDIK - MUZ - FEYOYA

Özellikle, değişik meyve ve çiçekleri yetiştirmeyi daha çok seviyorum. Bu bana babamdan geçmiş bir özellik.
İzmir'e geldiğim yıllarda (1990), babam ziyaretime gelmişti. Kemeraltın'da gezdirirken; hurma ve palmiye ağaçlarını görünce; çok etkilenmiş ve bana bunların fidanını bul, memlekete (Giresun) götürüp dikeceğim diye tutturmuştu, rahmetli.

Ben de, emekli olduktan sonra Seferihisar'a yerleşince; olur mu  olmaz mı demeden elime geçen her türden  bitkiyi bahçeme dikmeye başladım. Bir arkadaşımın blokunda anlattığına göre meğer bu bir çeşit hastalıkmış. Ne yapalım, Allah başka dert vermesin, ben buna razıyım. http://dogakesif.blogspot.com/2012/06/cicek-bulimisi.html
Seferihisar'ın  en güzel yanı ise; iklim şartlarının değişik bitki türlerinin yetişmesine uygun olması. En büyük sorun ise su. Yalnız, artık bahçemde ağaç dikmeye  hiç yer kalmadı.

Bugün sizlere bahçem de yetiştirmeyi denediğim, farklı iklime mensup üç meyveden söz edeceğim.

Fındık (corylus avellana ):

Giresun'lu olduğum için bahçeme  ilk diktiğim meyvelerden biri de  fındık oldu. Kışları ılık, yazları serin ve nemli bir  iklim isteyen bu meyve,  Seferihisar'ın yazları  çok  sıcak ve kurak ikliminde olmaz  diyenlere inat,  bu yıl ilk kez  meyve vererek beni mahcup etmedi. Artık ne kadar ( kaç tane )  olduğunu söylemeyeyim.

Fındık dalda tekleme
Fındık ( Corylus avellana var.pontica )
.
Muz ( musa acuminata ):

Muz,  yurdumuzda sadece Akdeniz bölgesinin kuzeyden gelen soğuk rüzgarlara kapalı, kuytu yerlerinde meyve vermektedir. Diğer kıyı bölgelerimizde ise daha çok  süs amacı ile dikilmektedir, pek meyve vermez.

İki yıl önce diktiğim muz ağacı  çiçek açmış ama meyveleri olgunlaşamadan rüzgardan kırılmıştı. http://kadirbekci53.blogspot.com/2010/08/muz-cicek-act-ama.html
Bu yıl  tekrar  çiçek açınca balkon demirlerine  sıkıca bağladım, bakalım bu defa  muzumuz olacak mı.

Muz meyvesi ve çiçeği

Kaymak ağacı, feyoya, akka  ( Feijoa sellowiana ya da; Acca sellowiana ):

Mersingiller ( myrtaceae ) familyasından tropikal bir meyve olan; akka ( acca ) ya da  feyoya (feijoa ) son yıllarda 'kaymak ağacı',  'ağaç kivisi'  gibi adlarla yurdumuzda da yetiştirilmektedir. Meyvesinin tadından dolayı daha çok kaymak ağacı denmektedir.
Bu bitkinin bir özelliği de çok güzel çiçek açmasıdır. Bu nedenle park ve bahçelere   süs bitkisi olaraktan da  dikilmektedir.

Üç yıldır sadece çiçek açan kaymak ağacım bu yıl ilk defa  meyve tuttu.  Olsa da, bir de tadına baksak diyorum.

Kaymak ağacı ve meyvesi ( Feijoa sellowiana )
Kaymak ağacı çiçeği ( Feijoa sellowiana )


6 yorum:

  1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Betul Hanım,
      Bilimsel olarak açıklanamasa da bitkilerinde sevgiden etkilendiğine ve buna karşılık verdiğini düşünüyorum.Sevgiyle kalın

      Sil
  2. Teşekkürler, ne güzel fotoğraflar! Rahatlatan bir yazı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Ali Bey,
      Asıl ben teşekkür ederim beğendiğiniz için.Selamlar,sevgiler.

      Sil
  3. Piękne rośliny. Pozdrawiam

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba sevgili Arek.
      Önerileriniz ve yorumunuz için çok teşekkür ederim.Polonya'ya Türkiye'den selamlar,sevgiler.

      Sil