22 Aralık 2012

ÖLMEZ AĞAÇ

Yaşlı zeytin ağaçlarını  hiç incelediniz mi?  bilmiyorum.  Dikkatli bir şekilde bakarsanız onların diğer ağaçlardan çok farklı olduğunu anlarsınız. Estetik bulurmusunuz  bilemem,  bana adeta bir sanat eseri gibi görünüyorlar.   Özellikle gövdeleri çok dikkat çekici oluyor. Ben onları yaşlı insanlara benzetiyorum; Nerede yaşlı bir zeytin ağacına  rastlasam durur bir süre bakarım, hatırlarını sormak, sohbet etmek gelir içimden. Konuşmasalar da  bize bir şeyler anlatırlar, sanki.
Zeytine,  sadece bir ağaç olarak  bakmak  doğru değildir, onlar ayni zamanda  tarihin tanıklarıdır. Dile gelseler,  kim bilir neler anlatırlardı, neler.

Zeytin ağacının biyolojik ve morfolojik özelliklerine incelediğimizde, bu farklılığın nedenlerini daha iyi anlarız. Kurak ve fakir toprakların ağacı olan bu bitki ona göre dizayn olmuştur. 'Turp' denilen kökleri su ve besin depolama görevi yerine getirir. Bu yüzden, başka  ağaçların yaşayamadığı yerlerde dahi çok uzun süre varlıklarını  sürdürebilirler.

Zeytin ağacının en ilginç yeri yukarıda da belirttiğim gibi  gövdesidir. Yaşlandıkça şekli bozulur ve gövdesinin içi çürüyüp boşalır, her dalı besleyen gövde birbirinden ayrılır ve bağımsız bir şekilde gelişir. Bu nedenle ağacın bir kısmı ölse de,  diğer kısımları ile yaşamaya devam eder.
Zeytin ağacının gövdesi kendine  yeniden  kök yapabilir. Her yaşta ki zeytin ağacını, korkmadan, kökleyip yerini  değiştirebilirsiniz.

Çok uzun yaşadığı için bir adı da  'ölmez ağaç' olan bu bitkinin, meyveleri ve yağı gibi yaprağı da çok değerlidir. Zira bu ağacın  uzun yaşamasının sırrının da yaprağında  saklı olduğu bilim adamları tarafından ortaya çıkarılmıştır.  Bunu çözen bilim,  bakalım insanın da zeytin ağacı gibi  çok daha  uzun yaşamasının formülünü bulabilecek mi?

( Zeytin ağacı ile ilgili başka bir başka  yazımı da, aşağıda ki linki tıklayarak okuyabilirsiniz. http://kadirbekci53.blogspot.com/2010/01/zeytin.html )

Seferihisar ve çevresinden çekilmiş yaşlı zeytin ağacı fotoğrafları.  İlginç bulacağınızı umuyorum.











6 yorum:

  1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  2. sonuncu ağaç hayalet görmüş sanırım:)

    YanıtlaSil
  3. Baba benim eda, blog'a giriş yapmama rağmen yorumu unknown-bilinmeyen - olarak yayınlıyor, sorun mu var?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İzleyici olduğuna göre olmaması gerekir,bende nereden kaynaklandığını anlamadım. O ağacı Güzelbahçe yürüyüşü sırasında çekmiştim.Teşekkür ederim sevgili kızım.

      Sil
  4. Gerçekten çok ilginç. Paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her şey için teşekkür ederim Ahmet Bey,Sağ olun.

      Sil