14 Mart 2013

KIZILCIK AĞACIM ÇİÇEK AÇTI !

Bilmediğim değişik  bitkileri  yetiştirmeyi  daha çok  seviyorum.
Geçen yıl diktiğim kızılcık da bunlardan biri. Fazla tanımadığım bu bitkinin daha  küçük olmasına rağmen bu yıl   çiçek açması ise  benim için güzel bir sürpriz oldu.  Adını meyvesinin renginden alan kızılcığın  çiçeği  ise  sarı renkli, yapraktan önce açıyor.  Bu ara da arılar da en az  benim kadar  kızılcığın çiçek açmasına  sevindiler, başından hiç eksik olmuyorlar.
Daha önce  ağacını gördüğüm bu bitkinin  çiçeğini görmemiştim.

Şimdi de gelin bu ağacı biraz daha yakından tanıyalım.

Kızılcık ( cornus mas ), cornaceae / kızılcıkgiller  familyasının örnek bitkisidir. Kışın yapraklarını döker. Ergen, kiren gibi adlarla da bilinir.  Meyveleri uzunca ve kırmızı renkli olur. Ayrıca  beyaz çiçek açan, yabani bir türü daha vardır ( yabani kızılcık - cornus sanguinea )

Kızılcığın anavatanı kesin olarak bilinmemekle beraber Anadolu olduğu sanılmaktadır. Yurdumuzda hem doğal,  hemde kültür olarak yetişmektedir. Ayrıca süs bitkisi olarak da yetiştirilmektedir.
Afyonkarahisar'ın Şuhut ilçesinin Balçıklıova  beldesinde ise tarımı  yapılmaktadır. http://balcikhisar-der.tr.gg/ERGEN-RAPORU.htm

Kızılcığın Türk kültürü içinde de önemli  bir yeri vardır. 'Kızılcıklar oldu mu' türküsünü duymayanımız yoktur.
Acılarını gizleyip sabredenler için 'Kan kusup kızılcık şerbeti içtim.' deyimi kullanılır.

Halk arasında 'Kızılcığın tüketildiği yerde hekime gerek yoktur.' denir. Ben yine de  kızılcık şerbeti içelim ama doktora da gitmeyi  ihmal etmeyelim derim.

 Kızılcık,  ağaç olarak da önemli bitkidir,
.
-Kızılcığın çekirdeğinden sabun ve yanıcı bir yağ elde edilmektedir. Ayrıca ağacı sarı boya içermektedir. (Kaynak:Ağaçlar ve Çalılar 1 Ersin Yücel )
.
-Sopa deyince aklımıza kızılcık ağacı gelir. Ünlü Devrek bastonları yine bu ağaçtan yapılmaktadır.

-Kızılcık kök yapısı ile de erozyona karşı mücadelede dikilmesinde yarar olan bir ağaçtır.

-Suyu çok seven kızılcık soğuğa karşı son derece dayanıklıdır. Çekirdekten ve çelikle üretilmektedir.

Kızılcık çiçeği
Kızılcık çok erken yaprak açmadan çiçek açan bir ağaç veya çalıdır.
Kızılçık ağacı ve  meyvesi.  ( Benim kızılcık ağacım henüz meyve vermedi.)

5 yorum:

  1. Merhaba Abdülkadir Bey,
    Şöyle de bir deyiş vardır Kızılcık ile ilgili:Ormandaki hayvanlar hah bu ağaç çiçek açtı ben yanında bekliyim de meyvesini ilk ben yerim deyip beklemeye başlarmış! Fakat meyvesini yemek en erken Ekim-Kasım...
    İyi günler dilerim.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Mine Hanım,
    Bu deyişi duymamıştım,teşekkür ederim.Kızılcık erken çiçek açmasına karşı meyvesinin çok geç olması hayvanları biraz fazla bekletse de değer.Kızılcık sabunu da yapıyormusunuz?
    Sevgiyle kalınız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. A Kızılcık sabunu!
      Neden olmasın ki?
      Bunu da denemeliyim mutlaka..

      Sil
    2. Rengi bakalım kırmızı mı olacak sarı mı? Selamlar.

      Sil
  3. Hurrah! Finally I got a web site from where I be able to genuinely
    get useful facts concerning my study and knowledge.


    My blog post; adf.ly bot

    YanıtlaSil