16 Ocak 2015

AHMETBEYLİ - NOTİON - KLAROS DOĞA YÜRÜYÜŞÜ

Eski adı 'Gavur Köy' olan Ahmetbeyli
Teos Doğa Sporları Grubu'nun  bu hafta sonu ( 11.01.2015 ),  Ahmetbeyli'de düzenlediği  doğa yürüyüşü  ayni zamanda tarihi bir gezi niteliğin de  oldu.
Yürüyüş sırasında  önce Antik Notion Kentini, öğleden sonra ise, eski çağlarda önemli bir kehanet merkezi olan  Klaros'u  (Claros) gezdik.
Ondokuz arkadaşımızın  katıldığı bu yürüyüş oldukça  zevkli ve yararlı oldu.

İzmir'de,  son günlerde yaşanan  dondurucu soğuklardan sonra, pazar günü güneşli ve güzel  bir hava vardı. Ancak gece çok soğuk olduğundan  sular donmuştu, Ahmetbeyli'de,  sabahleyin bizi  soğuk bir rüzgar karşıladı. Fakat  daha sonra ısınan   hava güzelleşti.

İşte bu yürüyüşümüz sırasında kamerama takılanlar ve kısaca hikayesi.

Ahmetbeyli - Menderes
Seferihisar'dan geldiğimiz araçları  Ahmetbeyli'de bıraktıktan sonra,
önce  Notion Antik Kenti'ni gezmek için hareket ediyoruz.
Ahmetbeyli - Menderes kavşağı
Sular donmuş.
Ahmetbeyli, idari bakımdan  İzmir'in Menderese ilcesine  bağlı bir mahalle. Yeşille mavinin buluştuğu, daha çok  yazlık sitelerin bulunduğu bir sayfiye yeri. Eski adı  Gavur Köy'müş. Kuşadası yolu üzerinde bulunuyor, Seferihisar'a 52, Selçuk'a 18 km, uzaklıktadır.
Burası İzmir'e;  Seferihisar üzerinden   97km, Menderes üzerinden ise 50 km. mesafede bulunmaktadır.

Notion hatırası ( Teos doğa Sporları Grubu )
Claros ve Notion Antik kentlerini gösteren harita  (Netten alıntıdır.)
Notion kenti, Anadolu'da  kurulmuş olan  12 İyon kentinden biri olan Kolophon'un limanıdır. Notion'dan eski tarihi kaynaklarda,  'Güney Kolophon', 'Yeni Kolophon' diye söz etmesi buranın Kolophon'un bir parçası olduğunu  göstermektedir.
Kolophon Antik  kenti kalıntıları Menderes - Değirmendere mah.  bulunmaktadır.  Notion'a  15 km. mesafededir,  deniz kıyısında olmayan tek İon kentidir.

Yöre halkının ' Kale' dediği Notion Antik Kenti ( Ahmetbeyli )
Notion'dan Ahmetbeyli plajı
Notion, deniz kıyısında bulunan iki küçük  tepe üzerinde kurulmuş. çevresine hakim bir konumda. Görülecek fazla bir şey kalmamış.   Geçmişte bir kaç kez kazı başlatılmış ama daha sonra durdurulmuş, ya da vazgeçilmiş.
Anadoluda bulunan yüzlerce tarihi ören yeri gibi, Notion da bir an önce gün ışığına çıkarılmayı bekliyor.
Altın çıkarmak  için ormanları yok eden sermaye, nedense? tarih konusunda isteksiz ve ilgisiz.

Notion Antik Kenti  kıyıları
Notion'da define avcılarının açtığı bir çukur.
Notion Antik Kenti / Ahmetbeyli
Notion Antik Kenti - Ahmetbeyli
Notion limanı
Sütün başlığı  /  Notion
Güneş saati  /  Notion
 Notion Antik Kenti
Notion Antik Kenti / Ahmetbeyli
Bir zamanlar Notion Antik Kenti'nin bulunduğu bu yerlerde,  şimdi
 menengiç ( çitlembik )  ağaçları ve parçalanmış  taşlar bulunuyor.
Notion antik kenti  / Ahmetbeyli
Notion Antik Kenti'ni gezdikten sonra, yönümüzü kuzeye çeviriyoruz. Kara yolunu geçtikten sonra dik bir yamaca  yukarı tırmanmaya başlıyoruz. Daha önce buralar yanmış olduğu için ağaçlandırma yapılmış. Notion ve Ahmetbeyli yükseldikçe adeta ayaklarımızın altında kalıyorlar. Birkaç moladan sonra zirveye  çıkıyoruz.

Doğa yürüyüşü  / Ahmetbeyli
Notion ve Ahmetbeyli

Yemek molası
Öğlen molasını  tepenin   üzerindeki bir düzlükte veriyoruz. Azıklarımızı yerken bir taraftan da   manzaranın tadını çıkarıyoruz. Çimlerin üzerinde tüm yorgunluğumuzu unutuyoruz.

Öğleden sonra, Klaros Antik Kenti'nin  bulunduğu vadiye ( Ales )  yöneliyoruz. Tepenin  bu yamacı daha zengin bir bitki örtüsüne sahip. Sandal ağaçları  dekoratif gövdeleri ile dikkat çekiyor.
Orman içinden geçerken  mağaralara  ve  yeni kazılmış   çukurlara rastlıyoruz.

Sandal ağacı ( Arbutus andrachne )

Mevsim kış olmasına karşı kovanlardan biri oğul atmış.
Yeni kazılmış bir çukur.
Küçük bir mağara.
İşlenmiş mermer taşı

Tarih fışkıran topraklar. / Ahmetbeyli

Sonunda Ahmetbeyli'nin bulunduğu  vadiye  iniyoruz. Bura da her yer mandalina bahçesi. Fiyatlar çok düşük olduğundan, bazı bahçeler yeni toplanmaya başlanmış. Klaros'a  mandalina bahçelerinin arasından geçerek   gidiyoruz.

Yol kenarlarına  dökülmüş mandalinalar.

Mandalina bahçesi
Klaros ( Claros )
Klaros, 12 İyon kentinden biri olan Kolophon'a ait bir kehanet merkezi olarak kurulmuş. Kolophon'un 13 km.güneyinde, Notion'un ise 2 km.kuzeyinde yer almaktadır. Buranın yapımına M Ö. 3.yüzyılda başlamış ve M.S. 2.yüzyılda tamamlanmış. Burada bulunan Apollon tapınağı 36 x 46 m.boyutlarında ve Dor nizamına gör inşa edilmiş.Tapınağın içinde, Apollon'un yanı sıra kardeşi Artemis ve annesi Leta'nın da heykelleri tasvir edilmiş.
Yapılan kazılarda, daha öncede burada küçük bir Apollon tapınağının olduğu ablaşılmıştır.

Klaros hatırası ( Teos Doğa Sporları Grubu )
Klaros  / Ahmetbeyli
Apollon tapınağın buraya yapılmasında, burada bulunan su kaynağı etken olmuştur. Nitekim, rahipler fal bakarken, tapınağın altında bulunan kutsal sudan içerek  Apollon adına kehanette bulunurlarmış.

Pausanis'a göre; Büyük İskender'e rüyasında Pagos Dağın'ın eteğinde ( Kadifekale ) yeni, büyük bir kent kuracağı söylenmiş, bunun üzerine kral rüyasının yorumu için Klaros'taki Apollon kahinlerine danışarak olumlu yanıt aldıktan sonra yeni İzmir'i ( Smyrna ) kurmuştur.

Klaros - Ahmetbeyli
Anadolu'da bulunan  iki önemli kehanet merkezinden biri olan Klaros Apollon Tapınağı.
Claros, M.S.4 .yüzyılda hristiyanlığın yayılmasından  sonra önemini kaybetmiştir.
Klaros / Ahmetbeyli
Homeros / Klaros
Klaros'ta bulunan heykellerin  mulajları   (Asılları İzmir Arkeoloji Müzesin'de bulunmaktadır.)

Mulaj olarak yapılmış heykeller.

Tapınağın modelleme önerisi ( Maket )
Köpek ve yavruları
Ahmetbeyli'ye gelirken, önümüze çıkan bir  köpek ve yavrularına çantalarımızda kalan yiyecekleri veriyoruz. Belli ki çok açlar. Daha fazla yiyecek veremediğimiz için üzgün bir şekil de oradan  ayrılıyoruz.

Yorgunluk çayımızı Ahmetbeyli'de içiyoruz..
Ahmetbeyli'ye gelince; kısa bir süre çay içip  dinleniyoruz. Daha sonrada vedalaşıp Seferihisar'a hareket ediyoruz.
Yeni bir doğa yürüyüşün de buluşmak umudu ile hoşçakalınız sevgili doğa severler.