19 Ocak 2016

SONBAHAR ATEŞİ ( Hylotelephium spectabile )

Sonbahar ateşi ( Hylotelephium spectabile )
Çiçek yetiştirmek, emek, bilgi, sabır ve en önemlisi de sevgi ister.  Eğer çiçekleri gerçekten çok seviyorsanız  zamanla bunları büyük ölçüde aşabiliyorsunuz. Yine de bazı çiçekleri yetiştirmek özel çaba gerektiriyor,  her yerde yetişmiyor, sizi üzebiliyor.
Tercihiniz kolay yetişen, fazla bakım gerektirmeyen  çiçeklerden yana ise, sedum türlerini tercih edebilirsiz. 600 den fazla türü bulunan bu çiçekleri yetiştirmek daha kolaydır. Sonbahar ateşi, bu bakımdan  size göre olabilir, daha önce denemediyseniz tavsiye ederim.

Sonbahar ateşi arı ve kelebekleri çeken bir çiçektir.
Sonbahar ateşi diye tanıtacağım "hylotelephium spectabile"   damkorugiller ( crassulaceae ) familyasından, çok yıllık ve otsu bir bitkidir.  Daha önce  sedum cinsini sayıldığı için eski adı "sedum spectabile"dir.  Spectabile, latincede  'gösterişli' demektir.
İngilizce adı, gösterişli sedum  ( showy stonecrop ),  parlak sedum ( sedum spectabile Brilliant ) dır. Anavatanı Çin ve Kore dir.

Hem bahçede, hemde saksıda yetişebilen sonbahar ateşi soğuğa ve sıcağa son derece dayanıklı bir bitki, her yerde çok kolay yetişebiliyor.
Toprak konusunda secici değildir, verimsiz, drenajlı, taşlı ve kumlu yerlerde  daha iyi gelişebiliyor. Sukulent bir bitki olduğu için susuzluğa son derece  dayanıklıdır.  Güneşli yerleri seviyor, gölgede iyi gelişemiyor. Kışın ölen gövde baharda yeniden  büyümeye başlıyor.

Hylotelephium spectabile, sonbaharda, şemsiye durumunda yıldız şeklinde küçük pembe çiçekler açıyor. Sonbahar mevsiminin en güzel çiçeklerinden biri sayılır.  Üzerinden  kelebek ve arılar eksik olmaz. Etli, grimsi yeşil yaprakları vardır.  Çok sayıda başka renklerde (  beyaz, kırmızı, mor ) ve bodur olan  çeşitleride  yetiştirilmiştir. Çelikle, ayırma ile ve tohumdan  üretilir.

Bir adı da "parlak sedum" olan  hylotelephium spectabile 

2 yorum:

  1. Çok güzel!Soğuğa ve sıcağa dayanıklı bitkiler benim bahçeme çok uygun. Yaprak formunu ve çiçeklerini çok beğendim. Umarım bu bitkiyi bulabilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok kolay ürüyor, bir dalını toprağa sokmanız yeter, eskiden köylerde çok yetiştiriliyordu.

      Sil