24 Haziran 2010

AKŞAMSEFASI ÇİÇEĞİ VE HOŞGÖRÜ

Bir adı da 'gecesefası' olan akşamsefası çiçeği.
Akşamsefası çiçeğini ( mirabilis jalapa ) bilirsiniz, yol kıyılarında, bahçelerin duvar diplerinde çoğu zaman  kendiliğinden biter ve yaz boyunca geceleri rengarenk çiçekler açarlar. Hatta dikkatle bakılırsa iki renkli çiçek açanların, ayni bitki üzerindeki  çiçeklerin farklı renk ve desenli olduğu  görülür.

Anavatanı Amerka'nın tropikak bölgeleri olan akşamsefası çok yıllık ve otsu bir bitkidir, ancak daha çok tek yıllık olarak yetiştirilir. Petunya ya  benzeyen çiçekleri tek günlüktür, çok çiçek açtığı için bu durum fark edilmez.
Akşamsefası, begonvilgiller ( nyctaginaceae ) familyasının  'mirabilis' cinsine mensup bir bitki türüdür.

Akşamsefası  çiçeği ( mirabilis jalapa )
Bir adı da gecesefası olan akşamsefası, güneşli havalarda çiçeklerini kapar, geceleri açar. Adına bu nedenle akşamsefası denmiştir.

Yumrulu bir köke sahip olan bu bitki, güneşli yerleri ve geçirimli nemli toprakları sever. Kuraklığa ve şehirlerin kirli havasına dayanıklıdır, soğuğu sevmez.
Arsız bir bitki olan akşamsefası tohumla ve kök yumruları ile  üretilmektedir. Yayılıcı olduğundan tohumlarının  her yere dökülmesine izin vermemek gerekir. İstenmediği zaman toprağını aşırı sulayarak yumrusu ile beraber sökülmelidir.

                           AKŞAMSEFASI ÇİÇEĞİ VE HOŞGÖRÜ

Bundan bir kaç gün önceydi;  Komşumuz olan yaşlı bir çift, bahçelerinde ki akşamsefalarını kastederek;  'Bu çiçekten bıktık, bahçenin her tarafını sardı, söküyoruz, söküyoruz bitiremiyoruz, her yıl daha da çoğalıyorlar.' diye bana hal yanınca, ne diyeceğimi bilemedim.

Akşamsefası  çiçeği ( Mirabilis jalapa )
Gerçek düşüncemi söylersem onları kıracak, onaylarsam doğru konuşmamış olacaktım, sustum kaldım, ne diyeceğime karar veremedim.
Yaşları seksene yaklaşmış bu yaşlı  karı koca, bahçelerine yıllarca  tek bir çiçek  dikmedikleri gibi, kendiliğinden biten akşamsefalarına da adeta savaş açmışlardı. Konuşurken birbirlerine kırıcı laflar söylüyorlardı, sevgi ve saygı yoktu.

Akşam haberleri izlerken ülkemizde  yaşanan olaylar   yine canımı açıttı, sorunlarımızı niçin bir türlü çözemediğimizi düşündüm. Gözümün önüne akşamsefası bitkisini sevmeyen komşumuz  geldi. Bahçemizde kendiliğinde biten çiçeklere  dahi tahammül edemeyen, sevmeyen, bizler, birbirimizi sevmeden, dışlıyarak  sorunlarımızı nasıl çözebilirdik ki!

Geçmişde sevgi ve hoşgörü tohumları  ekmeyen toplumlar, barışı koruyup yaşatmada zorlanmaktadır. Çoçuklarımıza her şeyden önce; doğayı, çiçekleri, hayvanları ve birbirimizi / insanları sevmeyi öğretmeliyiz. Barışa ve mutluluğa  giden yol, sevgiden, hoşgörüden  geçmektedir. Savaşın galibi yoktur.

Akşamsefası 

Posted by Picasa

1 yorum:

  1. Ne yazık ki çevremiz hoşgörüsüz ve sevgisiz insanlarla dolu. Bunu kanıtlayan o kadar çok örnek var ki. Bu konuda ben de bloğumda bir anımı yazmıştım, içim acıya acıya.. Köpeğimle caddenin karşısına geçmek için beklerken yaşlı bir adam yaklaşıp ''Tüm köpeklere ve onlara bakanlara lanet olsun'' demişti. Hayretler içinde kalmıştım.

    YanıtlaSil