21 Temmuz 2015

ATEŞ ÇİÇEĞİ

Ateş çiçeği ( Salvia splendens )
Ateş çiçeği ( salvia splendens ),  ballıbabagiller ( lamiaceae ) familyasının  adaçayı ( salvia ) cinsinden otsu bir bitki türüdür. Yazın, parlak kırmızı renkli  çiçekli açar.  Ana vatanı olan Brezilya'da, "kırmızı adaçayı" denir. Avrupa ve dünya  bu çiçekle ondokuzuncu yüzyılda tanışmıştır.

Ateş çiçeğinin kırmızıdan başka, beyaz, pembe, mor, turuncu, yeşil, ebruli çiçek açan kültürleri de vardır. Bazı çeşitleri bodurdur.
Gövdesi dört köşeli olan ateş çiçeklerinin, yaprakları, yeşil, kalp şeklinde ve kenarları tırtıllıdır. Boru şeklindeki çiçekleri, dalların ucunda dikine salkımlar üzerinde bulunur.
Ateş çiçeği, daha çok park ve bahçeleri süslemek   amacıyla  toplu halde  dikilmektedir.

Ateş çiçeği, nem oranı yüksek, sıcak ve  güneşli yerleri sever, soğuğa sevmez. Toprağının geçirimli ve humusça zengin olması gerekir.Yazın susuz bırakılmamalı ve daha çok çiçek açması için solan çiçek salkımları koparılmalıdır.
Yetiştirilmesi kolay olan ve fazla bakım istemeyen ateş çiçeği  tohumla  ve çelikle üretilir.


                                                           BİR ANI

Çocukluğumda da şimdiki gibi  çiçekleri çok severdim. Orta ikinci sınıfa gidiyordum. Giresun Kalesi'nin eteklerinde, rumlardan kalma,   taş bir  evin bodrum katında kirada oturuyorduk. Ara sıra köyde oturan annem ve babamda yanımıza geliyordu. Evimizin yakınında,  'Millet Bahçesi'  parkı vardı. Okuldan gelirken bazen  gizlice buradan çiçek kökler, teneke kutulara dikerdim.
Annem, babamın aksine etrafı kirletiyor diye, çiçek yetiştirmemi pek istemezdi. Her geldiğinde, "yine her tarafı  batırmışsın", diyerek söylenirdi.

Yine bir gün okuldan gelirken bahçıvanın yeni diktiği  kırmızı renkli çiçeklerden birkaç tane köklemiştim. Ceketimin içine  saklamaya  çalışırken de yaşlı bir amca beni görmüştü. Seni polise söyleyeceğim deyince, çok korkmuş ve hıçkıra  hıçkıra  ağlamaya başlamıştım.
Meğer, bu amca da  çiçekleri çok seviyormuş. Benim gerçek niyetimi öğrenince: başımı okşayarak,   gel ben sana istediğin kadar çiçek  vereyim diyerek evine götürmüştü.

Daha sonraları  bunların  ateş çiçeği olduğunu öğrenmiştim. Şimdiye kadar  kimseye anlatmadığım bu anımı da  bu vesile ile sizlerle paylaşmak istedim.

Doğal olarak yetişen türlerine  'kırmızı adaçayı'  denilen ateş çiçeği
Ateş çiçekleri
Mor renkli  ateş çiçeği
Beyaz çiçekli ateş çiçeği

2 yorum: