21 Temmuz 2015

ATEŞ ÇİÇEĞİ ( Salvia splendens )

Ateş çiçeği ( Salvia splendens )

Ateş çiçeği ( salvia splendens ), ballıbabagiller ( lamiaceae ) familyasından, çok yıllık, otsu bir süs bitkisidir. Yazın, parlak kırmızı renkli çiçekli açar. Bu nedenle anavatanı olan Brezilya'da 'kırmızı adaçayı'  denir.   Avrupa ve dünyada tanınması ise ondokuzuncu yüzyılda olmuştur. 

Ateş çiçeği'nin kırmızıdan başka, beyaz, pembe, mor, turuncu, yeşil, ebruli çiçek açan kültivarları ( çeşit )  da yetiştirilmiştir.  Ayrıca bodur çeşitleri de vardır.  
Gövdesi dört köşelidir, yaprakları yeşil, kalp şeklinde ve kenarları tırtıllıdır. Boru şeklindeki çiçekleri, dalların ucunda dikine salkımlar üzerinde bulunur. Daha çok park ve bahçeleri süslemek  amacıyla  toplu bir şekilde dikilir. Saksıda da  yetiştirilir. 

Ateş çiçeği, nem oranı yüksek, sıcak ve  güneşli yerleri sever, soğuğa sevmez, bu nedenle çok yıllık olmasına rağmen  mevsim çiçeği olarak yetiştirilir. Yazın  düzenli bir şekilde  sulanma ister. Toprağının geçirimli ve humusça zengin olması gerekir. Solan çiçek salkımları koparılmalıdır.
Yetiştirilmesi kolaydır, fazla bakım istemez,  tohumla, çelikle  ve kökten ayırarak  üretilir.

                                                           BİR ANI (  Çiçek Sevgisi ).

Çocukluğumda da çiçek yetiştirmeye  meraklıyımdım. Orta ikinci sınıfa gidiyordum, Giresun Kalesi'nin eteklerinde Rumlardan kalma taş bir  evin bodrum katında kirada oturuyorduk. Ara sıra köyde oturan annem ve babam da yanımıza gelir bir süre kalırlardı.  Evimizin yakınında 'Millet Bahçesi'  parkı vardı. Okuldan gelirken, bazen buradan  gizlice  çiçek kökler teneke kutulara dikerdim.
Annem, babamın aksine etrafı kirletiyorsun diye çiçek yetiştirmemi pek istemezdi. Her geldiğinde, 'yine her tarafı  batırmışsın', diye söylenirdi.

Yine bir gün okuldan gelirken, bahçıvanın yeni diktiği  kırmızı renkli çiçeklerden birkaç tane köklemiştim ( Adının ateş çiçeği olduğunu daha sonra öğrendim ).  Ceketimin altına saklamaya çalışırken, parkta oturan yaşlı bir amca beni  görmüş ve polise söyleyeceğim diyince çok korkmuş ve hıçkıra  hıçkıra  ağlamaya başlamıştım.
Meğer, bu amca da  çiçekleri çok seviyormuş. Benim gerçek niyetimi öğrenince  başımı okşayarak, gel ben sana istediğin kadar çiçek  verecem ama bir daha parka dikilen çiçekleri sökme sakın  diyerek evine götürmüş ve çiçek vermişti. 

Şimdiye kadar  kimseye anlatmadığım bu anımı, bu vesile ile sizlerle paylaşmak istedim.

Doğal olarak yetişen türlerine  'kırmızı adaçayı'  denilen ateş çiçeği

Ateş çiçekleri

Mor renkli  ateş çiçeği

Beyaz çiçekli ateş çiçeği

2 yorum:

Reklam amaçlı ve bitki isteği ile ilgili yorum yapılmamasınını rica ederim. Bitki ve çiçek satmadığımı bir kez daha belirtmek isterim.