1 Nisan 2015

GÜNEŞE AŞIK ÇİÇEK / MERCAN ÇİÇEĞİ

Mercan çiçeği ( Russelia equisetiformis )

Mercan çiçeği  adını kırmızı ( mercan rengi )  renkli çiçeklerinden almıştır. Ancak, sarı ve pembe çiçek açan çeşitleri de vardır. Bir adı da 'kırmızı şamdan çiçeği' dir.  Botanik adı ruzelya ( russelia equisetiformis  ) dır.

Anavatanı Meksika olan mercan çiçeği  sinirotugiller ( plantaginaceae ) familyasındandır. Çok yıllık ve yarı çalı formundadır, dallarının ucunda  boru şeklinde, çok sık çiçek açar. Yaprakları yeşil renkli ve küçüktür.
İklim şartlarının uygun olduğu yerler de, çiçek açma süresi bütün bir yılı kapsar.

Daha çok saksıda yetiştirilen mercan çiçeği kışın ılıman geçen yerlerde ise,  park ve bahçelere de dikilmektedir. Güneş bu bitki için çok önenlidir, yarı gölge yerlerde de yetişir, yazın  bol su ister. Toprağının, geçirimli, nemli ve humus bakımından zengin olması gerekir. Soğuğa kısmen dayanıklıdır. Kışın gövdesi kurursa, daha sonra tekrar filiz verir.
 Mercan çiçeği, kökten sürekli dallar oluşmaktadır, bunların bir sırığa bağlanması gerekir. Zaman zaman yaşlı ve kuru  dalların  kesilerek bitki gençleştirilmelidir.

Mercan çiçeği kolay yetişen, fazla bakım istemeyen, oldukça dekoratif bir çiçektir. Özelilikle Akdeniz iklimi görülen kıyı bölgelerimizde yetiştirilmektedir. Daha soğuk geçen yerlerde ise, saksıda yetiştirilmesi gerekir. Çelikle ve kökten ayırma ile üretilir.

Güneşe aşık çiçek ( Hikaye )
                                                             GÜNEŞE AŞIK ÇİÇEK

Bir efsaneye göre; Bir zamanlar, dünyanın çok uzak bir yerin de, halkı çok yoksul, bir o kadar da mutsuz  bir ülke varmış. Ülkeyi yönetenler halka o kadar çok kötü davranıyormuş ki; Bu yüzden herkes korku içindeymiş, kimse bu durumdan nasıl kurtulunacağını bilmediği için, adeta  ölümü bekliyormuş. Bu ülkede bir de,  çok zeki, ama hasta, genç adam yaşarmış.

Genç adam, evinden  dışarı çıktığında ölecekmiş, güneşin ışıklarından  vücudunu koruması gerekiyormuş. Bu yüzdende çok mutsuzmuş, özgür olamadığı için mutsuz olduğunu biliyormuş.
Her sabah kalktığın da , penceresindeki mercan çiçeklerine  bakarak, güneşe / özgürlüğe olan özlemini gidermeye çalışıyormuş.

Genç adam, sonunda, bir gün  evinden çıkmaya karar vermiş. Ölmeden önce, bir gün dahi olsa özgür yaşamak istemiş. Öldüğün de;  cebinde taşıdığı  mercan çiçeklerinin tohumları bitmiş.

Bunu gören halk, özgür  olmadan mutlu olunamayacağını, bunun ise bir bedeli olduğunu  anlamış.
Korkularını yenerek ölüm pahasına da olsa özgürlüklerine sahip çıkmışlar. Sonunda, özgür ve mutlu bir ülkeleri olmuş.
Mercan çiçeği ise, bundan sonra özgürlük mücadelesi veren halkların sembolü sayılmış.

Sarı çiçekli mercan çiçeği ( ruzelya )
Bir adı da 'kırmızı şamdan çiçeği' olan  mercan çiçeği.


8 yorum:

  1. Hasta gencin öyküsü çarpıcı, teşekkürler.

    Bu yıl yaşadığımız aşırı soğuklara pek çok çiçeğimi kurban verdim. Mercanım da soğuktan nasibini almış görünüyor ama ben yine de bir umut, dibinden sürgün vermesini bekliyorum.

    YanıtlaSil
  2. Maalesef ben de çok sayıda çiçek ve ağacımı kaybettim.Benim mercan çiçeğim patladı, umarım sizinki de kurumamıştır.
    Yeniden yazmaya başlamana sevindim,aramıza tekrar hoşgeldiniz.

    YanıtlaSil
  3. Çok sevdiğim çicek mercan ; oyasını bile fularımda taşımak zev benim için...Sarısını hiç görmedim ,çicekçilere sorayım ,bulursam sevinirim.Öyküsü de güzelmiş ,teşekkürler Abdülkadir Bey.Selamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arzu hanım, mercan çiçeği ile ilgili güzel yorumunuz için teşekkür ederim.Selamlar,sevgiler.

      Sil
  4. Süs bitkilerden en çok sevdiğim mercan çiçeğinin her renginden nereden
    temin edebilirim. Bilgilendirirseniz büyük mutluluk duyarım.Selamlar..
    M.Ali Karadoğan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zengarden'de kırmızı ve beyaz renklileri var, pembe çeşidini bende bulamıyorum. Linki veriyorum,selamlar.
      http://www.zengardentr.com/mercan-cicegi-satin-al,TA-58523.html

      Sil
    2. mercen çiçeğinden çiçekçilerden saksıda buldum.Aldım.Bakımı konusunda yardımlarınızı,Şu anda domurcuk oluşmaya başlıyorlar çiçek açmadan kuruyup dökülüyorlar.Bu konudaki düşünceleriniz. ?

      Sil
    3. Bulduğunuz için sevindim.Mercan çiçeği yazımda da belirttiğim gibi güneşi ve suyu çok seviyor, bir de toprağının geçirimli olması gerekir bunlara dikkat ederseniz düzeleceğini sanıyorum.Selamlar, sevgiler.

      Sil