1 Nisan 2015

MERCAN ÇİÇEĞİ ( Güneşe Aşık Çiçek )

Mercan çiçeği ( Russelia equisetiformis )
Mercan çiçeği ( Russelia equisetiformis ),  sinirotugiller ( Plantaginaceae ) familyasından, çok yıllık ve  yarı çalımsı otsu bir bitkidir. Anavatanı Meksika ve Guatemala'dır. Adına, çiçeklerinin kırmızı renkte ( mercan rengi ) olmasından dolayı  mercan çiçeği  denmiştir. Ancak, az da olsa  sarı ve pembe çiçek açan çeşitleri de vardır. Tropikal ve suptropikal iklimlerde yetişir.  Ruzelya, çeşme çalısı ve şamdan çiçeği de denir. 
Sarı renkli mercan çiçeği ( Russelia equisetiformis )

Ruzelya ( russelia ), çiçeklerini yay şeklinde ki  ince ve uzun olan  dalların uclarında açar. Bol, bol dal vererek çoğalır.   Boru şeklinde ki  çiçekler ince ve uzundur.  Yaprakları yeşil renkli, küçük ve  pul şeklindedir. İklim şartlarının uygun olduğu (  sıcak ) yerlerde,  yıl boyu çiçek açar. Daha çok saksıda yetiştirilir, kışın fazla soğuk  geçmeyen  yerlerde park ve bahçelere dikilir.  Bol güneşli  yerleri sever, yarı gölge yerlerde de yetişir.  Yazın su isteği çok fazladır.  Toprağının geçirimli, nemli ve humus bakımından zengin olması gerekir. Soğuğa fazla  dayanıklı değildir. Kışın gövdesi kurursa korkmayın, baharda tekrar  filizlenir.
Kırmızı ve sarı mercan çiçekleri.
( Russelia equisetiformis )  

Mercan çiçeği, kökünden dallar vererek büyür, ayrıca yere değen kısımlarından kök vererek çoğalır.Yere sarkan dallarının  bir  sırığa bağlanması ve zaman zaman yaşlı ve kötü  dallarının kesilmesi gerekir.
Oldukça dekoratiftir bir bitki olan mercan çiçeği  fazla bakım istemez. Akdeniz iklimi görülen kıyı bölgelerimizde daha çok yetiştirilir. Soğuk olan  yerlerde saksı çiçeği olarak  yetiştirilir. Çelikle ve kökten ayırma ile üretilir.

( Bu çiçekle ilgili bir de hikayem var ( aşağıda ), umarım beğenirsiniz. 

Güneşe aşık çiçek ( Hikaye )
                                                             GÜNEŞE AŞIK ÇİÇEK
Bir zamanlar dünyanın bilmem neresinde, halkı çok yoksul ve bir o kadar da mutsuz olan bir ülke varmış. Ülkeyi yönetenler halka o kadar çok kötü davranıyormuş ki, herkes korku içindeymiş.  İşin daha  kötüsü, kimse bu durumdan nasıl kurtulunacağını bilmiyormuş, adeta ölümden medet umuyorlarmış.  Ölenler için, kurtuldu artık  bu işgenceden diye seviniyorlarmış.
Ülkede bir de, hasta olduğu için doktorların  evinden çıkmasına izin vermediği  genç ve  zeki bir adam yaşamaktaymış. 

Doktorlar  genç adama,  güneş  görünce öleceği için evinden çıkmasına izin vermiyormuş. Bu yüzden o da herkes gibi  çok mutsuzmuş, güneşte,  özgürce dolaşmak  istiyormuş.
Bu nedenle her sabah uyanınca;  penceresinin önündeki,  güneşi çok seven mercan çiçeğine bakarak bu özlemini gidermeye çalışıyormuş.

Genç adam sonunda,  bir gün, evinden çıkmaya karar vermiş. Nasıl olsa öleceğim, hiç olmazsa ölmeden, bir gün dahi olsa özgürlüğün tadını çıkarayım demiş.  Asıl amacı ise, ne yapacağını bilmeyen halka yol göstermekmiş.

Halk, bir günlük özgürlük / mutluluk için ölümü göze alan bu genç adamdan çok etkilenmiş. Özgür olmadan mutlu olunamayacağını, bunun ise bir  bedeli olduğunu  anlamış. 
Genç adamın penceresinin önündeki mercan çiçeğini  mezarının başına dikmişler. 
Korkularını yenerek,  hep beraber  haksızlıklara karşı mücadele etmeye  başlamışlar... 
Bu nedenle güneş görmeyince  çiçek açmayan mercan çiçeği,  o günden  sonra  özgürlük mücadelesi verenlerin  sembolü olmuş. 

A  Kadir Bekçi


  Mercan çiçekleri ( Russelia equisetiformis ): 

Mercan çiçeği ( Russelia equisetiformis )
Sarı çiçekli mercan çiçeği, Ruzelya 
( Russelia equisetiformis )
Bir adı da 'kırmızı şamdan çiçeği' olan  mercan çiçeği
( Russelia equisetiformis )

Yağmurdan sonra.
( Russelia equisetiformis )

Mercan çiçekleri ( Russelia equisetiformis ) 

( Bu yayın son olarak 15. 06. 2023 tarihinde güncellenmiştir. )

18 yorum:

  1. Hasta gencin öyküsü çarpıcı, teşekkürler.

    Bu yıl yaşadığımız aşırı soğuklara pek çok çiçeğimi kurban verdim. Mercanım da soğuktan nasibini almış görünüyor ama ben yine de bir umut, dibinden sürgün vermesini bekliyorum.

    YanıtlaSil
  2. Maalesef ben de çok sayıda çiçek ve ağacımı kaybettim.Benim mercan çiçeğim patladı, umarım sizinki de kurumamıştır.
    Yeniden yazmaya başlamana sevindim,aramıza tekrar hoşgeldiniz.

    YanıtlaSil
  3. Çok sevdiğim çicek mercan ; oyasını bile fularımda taşımak zev benim için...Sarısını hiç görmedim ,çicekçilere sorayım ,bulursam sevinirim.Öyküsü de güzelmiş ,teşekkürler Abdülkadir Bey.Selamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arzu hanım, mercan çiçeği ile ilgili güzel yorumunuz için teşekkür ederim.Selamlar,sevgiler.

      Sil
  4. Süs bitkilerden en çok sevdiğim mercan çiçeğinin her renginden nereden
    temin edebilirim. Bilgilendirirseniz büyük mutluluk duyarım.Selamlar..
    M.Ali Karadoğan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zengarden'de kırmızı ve beyaz renklileri var, pembe çeşidini bende bulamıyorum. Linki veriyorum,selamlar.
      http://www.zengardentr.com/mercan-cicegi-satin-al,TA-58523.html

      Sil
    2. mercen çiçeğinden çiçekçilerden saksıda buldum.Aldım.Bakımı konusunda yardımlarınızı,Şu anda domurcuk oluşmaya başlıyorlar çiçek açmadan kuruyup dökülüyorlar.Bu konudaki düşünceleriniz. ?

      Sil
    3. Bulduğunuz için sevindim.Mercan çiçeği yazımda da belirttiğim gibi güneşi ve suyu çok seviyor, bir de toprağının geçirimli olması gerekir bunlara dikkat ederseniz düzeleceğini sanıyorum.Selamlar, sevgiler.

      Sil
  5. Merhaba.yaz ortasinda saksi degistirilirmi? Bulundugu yerde gelismiyor cicek acmiyor.buyuk bir saksiya almayi dusunuyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence saksı değiştirmeden önce yerini değiştirerek bir süre takip ediniz. Yerini sevmemiş olabilir. Olmazsa uygun bir zamanda, baharda değiştiriniz. Yine de değiştirmek istiyorsanız; Saksıyı suladıktan bir kaç saat sonra, bitkiyi toprağı ile beraber çıkararak daha büyük bir saksıya geçirebilirsiniz. Toprağını tamamen değiştirmek bu mevsimde riskli olur.

      Sil
  6. Merhaba Abdülkadir bey, Mercan çiçeğini seradan yeni aldım, iç mekanda bakacağım yaza kadar. Toprağı sulandığında çamurumsu oluyor ve sert-sıkı bir dokusu var. Bitki güzel büyümüş ama tereddütte kaldım acaba toprağı değiştirmeli miyim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağlıklı göründüğüne göre sorun yok demektir,yine de toprağı yaşken su vermeyiniz, biraz kalın kum koyabilirsiniz. Zaten yazın bahçeye dikecekmişsiniz, bence değiştirmeyiniz.Evinizin aydınlık ve iyi güneş alan bir yerine koyarsanız iyi olur. Selamlar.

      Sil
  7. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  8. Sevgili izleyicilerim, bundan sonra gönderenin adı yazılmamış yorumları yayınlamıyacağım. Lütfen yorum yazarken adınızı da yazmayı unutmayınız. Şimdiden ilginiz için teşekkür ederim, yorumlarınızı beklerim.

    YanıtlaSil
  9. Kadirciğim, yeni çicekler dikmek icin marketten torf almıstım. Çok guzel çicekler de diktim. Ama bir de baktim ki toprak sinek kaynıyor. Ne yaptimsa temizleyemedim. Kurtar çiçeklerimi ve beni bu sineklerden.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Başka bir sinek ilacı deneyebilirsiniz, başka da aklıma bir şey gelmedi. Selamlar.

      Sil
  10. Çiçekçikçiden alınınca ilk bir hafta sulaması nasıl yapılmalı mayıs ayındayız açık balkonda olurmu 4 defa aldım herseferinde bir hafta sonra bozulmaya başlıyor sebebi ne olabilir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satın aldığımız çiçeklerin çoğu seralarda özel olarak yetiştiriliyor, dolayısıyla evimize getirince bozuluyor. Mercan çiçeği suyu ve güneşi seviyor, bunlara dikkat etmenizi tavsiye ederim. Ben bahçeye diktim, çok güzel oldu. Selamlar.

      Sil

Reklam amaçlı ve bitki isteği ile ilgili yorum göndermemenizi rica ederim. Bitki, çiçek satmadığımı bir kez daha belirtmek isterim.