7 Ağustos 2010

MUZ AĞACIM ÇİÇEK AÇIYOR AMA...!

20 Gün kadar önceydi, eşim; 'muz ağacı çiçek açmış' deyince çok sevinmiştim. Dört yıl önce diktiğim muz ağacı, ilk defa iki yıl önce çiçek açmış ancak sonbahar olduğu  için meyvesi olmamıştı. Bu defa erken çiçek açmıştı,meyve verebilirdi.

Komşumuz Ayşe Hanım; 'Artık borcunu ödersin' diye bana takılmıştı.( Daha önce muzuna okey oynamıştık,ben  yenilince de; Muz ağacım meyve verince, borcumu ödeyeceğimi söylemiştim.)

Sabahleyin kalktığımda gözlerime inanamadım,muz ağacı ortasından kırılmış yere düşmüştü.Şok olmuştum.Eşim; ' Tam kopmamış, kaldırıp bağlayalım, belki kurumaz' dedi.
Umutsuzca, 3 m.boyundaki muzu itina ile kaldırıp balkon demirlerine sıkıca  bağladık.

Muz ağacım kurumadı ama eski neşesi de yok. Anlayacağınız, Ayşe Hanım'ın muz yeme hayalleri bir başka yıla kalmışa benziyor!.


Kırılan muz ağacım.
                                                             MUZ

Muz ( Musa x paradisiaca), melez bir türdür. Muzgiller ( musaceae ) ailesinden olup anavatanı Güney Amerika'dır.
Muzun boyu 10 m.bulmasına rağmen çok yıllık otsu bir bitkidir,dalları yoktur..Büyük ve yeşil renkli yapraklarını dökmez,herdem yeşildir. Anavatanı Güney Amerika'dır.

Muz, çiçek açmasına rağmen tozlaşma yapmaz, meyvesinin ( yalancı meyve ) çekirdeği olmaz..Bu nedenle muz, kök filizlerinden  ve rizom köklerinden üretilir.
Muzun gövdesi meyve verdikten sonra kurur.Yerini dibinden kalkan filizlere bırakır.

Muz, sıcak,güneşli yerleri ve geçirimli, humusça zengin nemli, derin toprakları sever.Soğuktan ve rüzgardan olumsuz etkilenmektedir.

Daha çok meyvesi için yetiştirilen muz, ayni zamanda bir süs bitkisidir.Çok sayıda melez türleri üretilmiştir.
Akdeniz bölgemizin Antalya ve Mersin illerinde tarımı yapılan muz,diğer kıyı bölgelerimizde park ve bahçelere süs amacı ile dikilmektedir.

4 yorum:

  1. Geçmiş olsun. İzmir'in sıcağı ağacın muz vermesi için yeterli olmayabilir ama, muz ağacı o kadar güzel bir ağaç ki meyvesi için değil seyri için yetiştirmeye değer.

    YanıtlaSil
  2. “Bloglardan Seçmeler” sitesinin daha etkili ve yararlı olabilmesi için görüş ve önerilerinizi bekliyorum.
    İyi günler dileğiyle.
    Sabahattin Gencal

    YanıtlaSil
  3. Kırılan yeri bağladınız.. Peki şimdiye kadar sonuç ne oldu? Merakla bekliyorum. İnşallah kırık yer kaynamıştır.

    YanıtlaSil
  4. Ali Bey,
    Tamamen kurumasa da, bitkiyi besleyen lifler hasar gördüğü için meyveleri atmaya başladı.
    Selamlar.

    YanıtlaSil