29 Ağustos 2017

BİR İNSAN BİR AĞAÇ

Hüseyin Pehlivan'ın dut ağcını dikerken çekilen fotoğrafı ve düştüğü not.
( Sinop cezaevinin  dış bahçesine  diktiğim  dut fidesi - 1959
Yanımdaki arkadaş Adanalı Sabri İnce ve Hüseyin Pehlivan )
İmza
Bu blogu yazmaktaki temel amacım insanların; ağaçları , bitkileri  sevmesine bir nebze de olsa  katkıda bulunmaktır. Bu nedenle zaman zaman çiçekleri, bitkileri tanıtırken konusu  ağaç olan, çiçek olan küçük  hikayeler, masallar da yazmaya çalışıyorum.

Şimdi anlatacağım hikaye  ise  bana ait değil, gerçek bir hikaye. Olay 1959 yılında Sinop Cezaevi'nde geçiyor, ilginç olan da zaten bu. Bu aynı zamanda, insanların hiç bir zaman umutsuzluğa kapılmaması gerektiğinin de hikayesi.
Hikayemizin iki karekteri var, ilki bir dut ağacı, halen bugün müze olan Sinop Cezaevinin dış bahçesinde,  58 yıl önce dikilmiş. İkincisi ise; dut ağacını buraya diken, idam mahkumu Hüseyin Pehlivan*.

Hikayemize geçmeden önce, gelin önce Hüseyin Pehlivan kimmiş, tanıyalım. 

Tarihi Sinop Cezaevinin dış bahçesinde yer alan,
Hüseyin Pehlivan'ı tanıtan pano.
'Hüseyin Pehlivan, Kafkas göçmeni bir ailenin üçüncü çoçuğu olarak 1933 yılında Gerze'nin Yaykıl Köyü'nde doğar. Toplumumuzun halen kanayan yarası olan, kan davası hükümlüsü gencecik bir delikanlı olarak 1954 yılında Sinop'un Hanı'na düşer. İçerde; okur, yazar, çalışır. Bütün gayreti düzgün bir insan olmaktır. 1966 yılına kadar Sinop'un Hanı'nda cezasını çeken Hüseyin Pehlivan, 'Ceza Kanunun ilgili maddeleri ve çıkarılan af kanunları ile 1969 yılında Niğde Cezaevinden tahliye olarak memleketine döner. İş Kanunda eski hükümlüler lehine yapılan düzenlemeler ile Sinop'ta bir dönem  başlıca istihdam kurumları arasında  yer alan  Amerikan Radarı'nda iş bularak buradan emekli olur.
Çeşitli medya kuruluşları kendisi ile canlı röportaj yapmış ve hakkında yazı dizisi hazırlanmıştır.
Gelelim hikayemize.'

                                              DUT AĞACININ ( Teselli ) HİKAYESİ

Hüseyin Pehlivan 'Teselli ağacı' dediği Dut Ağacı'nın hikayesini şöyle anlatıyor.

Sinop Cezaevi'nin ( müze ) dış bahçesi.
Hüseyin Pehlivan'ın diktiği dut ağacının da
olduğu alan günümüzde ziyaretçilerin dinlenme yeri haline gelmiş
Hüseyin Pehlivan tarafından 1959 yılında dikilen  dut ağacı  ve
hikayenin yer aldığı tabela.

' ....Dut ağacı bu! dikmek için müdüriyete, yazı yazmam lazım. 'Maruzat' deriz biz ona. Yazı gider müdürün önüne, müdür bakar. 'Hüseyin Pehlivan'  yazı yazmış. Cezaevinde bir çokları da  'Yazar' derdi bana, öyle çağırırlardı beni. Müdür beni çağırıp 'Yazı yazmışsın, söyle bakalım, ne istiyorsun?' Dedi.
' Sayın müdürüm ben bir dut ağacı dikmek istiyorum' dedim.  ' Nereye dikeceksin? Neden, ne yapacaksın dut ağacını? Yani dut ağacı büyüyecek, dut verecek, herkes bunun dutundan yiyecek sana dua edecek öyle mi? Dedi, ben müdür bey öyle değil, aslında hem öyle, hem de başka anlamı var.' Dedim.
'Başka ne anlamı var?' Dedi. Ben de 'bu dut ağacı büyüdüğü zaman 20 sene, 30 sene, 50 sene sonra, neyse kaç yıl sonra olursa olsun, büyüdüğü zaman buraya gelen mahkumlar diyecekler ki; Bu dut ağacını diken kişi  idamdan kurtulmuş, müebbet cezaya çarptırılmış. Müebbet cezayı da bitirmiş çıkmış buradan diyecekler. Bu şekilde  TESELLİ  kaynağı olacak onlar için. Ben bunu düşünüyorum, daha ümidimi yitirmedim, ben bir gün çıkacağım buradan, hiç ümidimi yitirmedim' Dedim.
Öyle durdu ve  'Peki dış bahçenin  bir yerine dik' dedi.

Hüseyin Pehlivan 'Teselli Ağacını' dikti ve ümit ettiği gibi Sinop'un Hanı'ndan tahliye oldu.

* Hüseyin Pehlivan'ın yaşayıp yaşamadığı konusunda bir bilgiye ulaşamadım. Yaşıyorsa kendisine sağlık ve mutluluklar diliyorum. Ölmüşse mekanı cennet olsun.


Tarihi Sinop Cezaevi'nden Fotoğraflar.


Şimdi müze olan Tarihi Sinop Cezaevi.
Namı- diğer Türkiye'nin Alkatraz'ı.  ( 1877 - 1997 )
Sinop Cezaevi bir çok ünlü kişiyi de konuk etmiştir. Bunlardan biri de Türk
Edebiyatı'nın ünlü ismi Sabahhatin Ali dir.

Zindan. Sinop Kalesi'nin burçları zindan olarak kullanılmıştır.

Geniş bir alana yayılmış olan  Sinop Cezaevi'nin maketi.

Yeşille mavinin buluştuğu, Türkiye'nin en mutlu insanlarının yaşadığı
Sinop  şehri.

4 yorum:

  1. Yazınızi özenle okudum.Yaşamda umudu kaybetmemek gerekir.Sinop'a ne zaman geldiniz? Ben su an Sinop'tayım Eylülun onikisine kadar buradayim.Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, Hüseyin Pehlivan'ln hayata bakışı bana da ilginç geldi, burayı görmeyenler de okusun istedim. Ben Temmuzun 13 gelmiştim, döndük. Sizlerle tanışmak tabiki isterdim. Sevgiyle kalınız.

      Sil
    2. Temmuz ayında da Sinop'taydım.İyi bayramlar.Bir başka zaman görüşmek üzere.

      Sil
    3. Sinop gerçekten çok güzel bir yer, hele Gerze'yi daha çok çok sevdim. İyi bayramlar.

      Sil

Reklam amaçlı ve bitki isteği ile ilgili yorum göndermemenizi rica ederim. Bitki, çiçek satmadığımı bir kez daha belirtmek isterim.