16 Ocak 2015

AHMETBEYLİ - NOTİON - KLAROS DOĞA YÜRÜYÜŞÜ

Eski adı 'Gavur Köy' olan Ahmetbeyli
Teos Doğa Sporları Grubu olarak  yaptığımız doğa yürüyüşlerine,  pazar günü  ( 11.01.2015 ) Menderes /  Ahmetbeyli'de yaparak devam ettik.  Ayni zamanda tarihi bir gezi niteliğinde geçen bu yürüyüşümüz sırasında  önce Antik Notion Kentini, öğleden sonra da eski çağlarda önemli bir kehanet merkezi olan  Klaros'u  ( Claros ) da  gezdik.
Ondokuz arkadaşımızın  katılımı ile yaptığımız  yürüyüş zevkli ve  yararlı geçti.
İzmir'de, son günlerde yaşanan dondurucu soğuklardan sonra,  pazar günü güneşli ve güzel  bir hava vardı. Aslında Ahmetbeyli'de,  sabahleyin bizi  soğuk ve rüzgarlı bir hava karşıladı, yollarda biriken sular donmuştu, ancak daha sonra hava  güzelleşti.

İşte bu yürüyüş  sırasında kamerama takılanlar ve  hikayesi.

Ahmetbeyli ( Menderes / İzmir )
Seferihisar'dan geldiğimiz araçları Ahmetbeyli'de park ettikten sonra,  Notion Antik Kenti'nin bulunduğu ören yerine hareket ediyoruz.

Ahmetbeyli - Menderes kavşağı
Sular donmuş.
Ahmetbeyli, idari bakımdan  İzmir'in Menderese ilcesine  bağlı bir mahalle. Yeşille mavinin buluştuğu, daha çok yazlık sitelerin bulunduğu bir sayfiye yeri. Eski adı  Gavur Köy'müş. Kuşadası yolu üzerinde bulunuyor, Seferihisar'a 52, Selçuk'a 18 km, uzaklıkta bulunuyor.
İzmir'e;  Seferihisar üzerinden   97 km, Menderes üzerinden ise 50 km. mesafede bulunmaktadır.

Notion hatırası ( Teos doğa Sporları Grubu )
Claros ve Notion Antik kentlerini gösteren harita  (Netten alıntıdır.)

Notion Antik Kenti, Anadolu'da  kurulmuş olan  12 İyon kentinden biri olan Kolophon'un limanıdır. Tarihi kaynaklarda Notion'dan Güney Kolophon, Yeni Kolophon diye söz edilmesi, buranın Kolophon'un bir parçası olduğunu  göstermektedir.
Kolophon Antik  Kenti kalıntıları Menderes - Değirmendere Mah. bulunmaktadır.  Notion'a  15 km. mesafededir, deniz kıyısında olmayan tek İon kentidir.

Yöre halkının ' Kale' dediği Notion Antik Kenti ( Ahmetbeyli )
Notion'dan Ahmetbeyli  kıyılarının  ( plajı ) görünüşü.
Notion, deniz kıyısında bulunan iki küçük  tepe üzerinde kurulmuş. çevresine hakim bir konumda. Görülecek çok fazla bir şey kalmamış, zamabla her şey yıkılmış.  Bir kaç kez başlıyan kazı çalışmaları  durdurulmuş, ya da vazgeçilmiş.
Anadoluda bulunan yüzlerce tarihi ören yeri gibi, Notion'un da  bir an önce gün ışığına çıkarılmayı bekliyor. Bu konuda başta devletimiz olmak üzere, ünüversitelerimize ve sermayeye görevler  düşmektedir. Altın ve maden aramak için çok  istekli olan sermaye, Anadolu'nun  tarihinin ortaya çıkarılarak aydınlatılmasına  da destek vermelidir.

Notion Antik Kenti  kıyıları
Notion'da define avcılarının açtığı bir çukur.
Notion Antik Kenti, Ahmetbeyli / Menderes
Notion Antik Kenti,  Ahmetbeyli / Menderes.
Notion Limanı ( Ahmetbeyli / Menderes )
Notion Antik Kenti,  Ahmetbeyli / Menderes
Sütün başlığı ( Notion Antik Kenti )
Güneş saati  ( Notio Antik Kenti )
 Notion Antik Kenti ( Ahmetbeyli / Menderes )
Notion Antik Kenti  ( Ahmetbeyli / Menderes )
  Menengiç ( çitlembik )  ağaçları ve parçalanmış  taşlar.
Notion Antik Kenti'ndeki tarihi gezimiz tamamladıktan sonra, Kuşadası  yolunun karşısına geçerek  oldukca dik bir yamaça   yukarı tırmanışa geçiyoruz.    Daha önce  orman  olan burası yanmış, yer yer  ağaçlandırma yapılmış. Yükseldikce Notion ve Ahmetbeyli adeta ayaklarımızın altında kalıyor.  Birkaç moladan sonra  zirveye  çıkıyoruz.

Doğa yürüyüşü ( Ahmetbeyli / Menderes )
Doğa yürüyüşü  (  Ahmetbeyli / Menderes )
Teos Doğa Sporları Grubu
Notion ve Ahmetbeyli
Doğa yürüyüşü  ( Ahmetbeyli / Menderes )
Mola

Yemek molası
Öğlen molasını  tepenin  üzerindeki çayırlık  bir düzlükte veriyoruz. Azıklarımızı yerken  manzaranın tadını çıkarıyoruz. Yemyeşil çimlerin üzerinde yorgunluğumuzu unutuyoruz.

Öğleden sonra, Klaros Antik Kenti'nin  bulunduğu vadiye ( Ales ) hareket ediyoruz.  Tepenin  bu yamacı yanmadığı için bitki örtüsü bakımından daha zengin. daha çok sandal ağaçı var.
Ormanda yürürken bazı küçük mağaralara ve yer yer  define arayıcılarının açtığı çukurlarla karşılaşıyoruz.

Sandal ağacı ( Arbutus andrachne )

Arı kovanları
Yeni kazılmış bir çukur.
Küçük bir mağara.
İşlenmiş mermer taşı

Tarih fışkıran topraklar. / Ahmetbeyli

Ormandan Claros'un bulunduğu vadiye iniyoruz.

Yarım saatlik kısa bir yürüyüşten sonra, Ahmetbeyli ve Klaros'un bulunduğu, içinden Menderes karayolunun geçtiği   Ales Vadisi'ne geliyoruz. Burada he yer  mandaline bahçesi, fiyatlar  düşük olduğundan bazı bahçeler hala  toplanmamış.

Yol kenarlarına  dökülmüş mandalinalar.

Mandalina bahçesi
Klaros ( Claros ), Ahmetbeyli / Menderes.
Klaros, 12 İyon kentinden biri olan Kolophon'a ait bir kehanet merkezi olarak kurulmuş. Kolophon'un 13 km.güneyinde, Notion'un ise 2 km.kuzeyinde yer almaktadır. Buranın yapımına M Ö. 3.yüzyılda başlamış ve M.S. 2.yüzyılda tamamlanmış. Burada bulunan Apollon tapınağı 36 x 46 m.boyutlarında ve Dor nizamına gör inşa edilmiş.Tapınağın içinde Apollon'un yanı sıra kardeşi Artemis ve annesi Leta'nın da heykelleri tasvir edilmiş.
Yapılan kazılarda, burada daha önce  küçük bir Apollon tapınağının olduğu ablaşılmıştır.

Klaros hatırası ( Teos Doğa Sporları Grubu )
Klaros  ( Ahmetbeyli / Menderes )
Apollon tapınağın buraya yapılmasında, burada bulunan su kaynağı etken olmuştur. Rahipler fal bakarken, tapınağın altında bulunan kutsal sudan içtikten sonra Apollon adına kehanette bulunmaktaymış.

Pausanis'a göre; Büyük İskender'e rüyasında Pagos Dağın'ın eteğinde ( Kadifekale ) yeni, büyük bir kent kuracağı söylenmiş, bunun üzerine kral rüyasının yorumu için Klaros'taki Apollon kahinlerine danışarak olumlu yanıt aldıktan sonra yeni İzmir'i ( Smyrna ) kurmuştur.

Klaros ( Claros ), Ahmetbeyli / Menderes
Klaros  ( Ahmetbeyli / Menderes )
Anadolu'da bulunan  iki önemli kehanet merkezinden biri olan
Klaros Apollon Tapınağı.
Claros, M.S.4 .yüzyılda hristiyanlığın yayılmasından  sonra önemini kaybetmiştir.
Klaros ( Ahmetbeyli / Menderes )
Homeros Heykeli, Klaros
Klaros'ta bulunan heykellerin mulajları (Asılları İzmir Arkeoloji Müzesin'de bulunmaktadır.)

Mulaj olarak yapılmış heykeller, Claros

Tapınağın modelleme önerisi ( Maket )
Köpek ve yavruları
Klaros'tan  Ahmetbeyli'ye dönerken, çantalarımızda kalan yiyecekleri  yol kıyısında rastladığımız  köpek ve eniklerine veriyoruz

Yorgunluk çayımızı Ahmetbeyli'de içiyoruz..
Ahmetbeyli'de yorgunluk çaylarımızı içtikten sonra, Seferihisar'a gitmek için hareket ediyoruz.
Yeni bir doğa yürüyüşünde buluşmak umudu ile hoşçakalınız sevgili doğa severler. Bizi izlemeye devam ediniz.